Pancakarma kezelések

Kis bhasti  (Matra bhasti)

Az ájurvéda speciális kezelési módja, amikor a salaktalanítás részeként gyógynövényekkel kevert olajat fecskendezünk a végbélbe. Ennek az a jelentősége, hogy az olaj bizonyos salakanyagokat úgy mint a bőrön felold és eltávolíthatóvá tesz. Az ájurvéda szellemisége értelmében megnyugtatja a vatát és előkészíti a nagy bhasti kezeléshez a végbelet.

Nagy bhasti (Niruha v. asthapana bhasti)

A vastagbél speciális ájurvédikus kezelési módja, amikor a gyógynövények főzetével keveert beöntő folyadékot bejuttatjuk a végbélbe. A bhasti kezelés lényegesen több, mint egy a kórházi osztályokról ismert szokványos beöntés, hiszen itt nem a szorulás elhárítása, vagy a röntgen vizsgálatra való előkészítés a cél, hanem a betegség gyógyítása, a regenerációs képesség javítása. Mindez a speciális gyógynövénykivonattal és a bhasti előkészítő masszázs és olajozásos kezeléseivel érhető el. A nagy bhasti szinte valamennyi ájurvédikus kezelés része, mert elősegíti a dósák harmonizálását.

Kati bhasti (ágyéki gerinc olaj kezelése) – Prstha bhasti (háti gerinc olaj kezelése) – Griva bhasti (nyaki gerinc olaj kezelése)

A bhastik a hát bizonyos területeinek speciális olajos kezelései. Ez a kezelési mód teljesen unikum a nyugati fizikális kezelésekhez szokott ember számára, hiszen itt egy olajmedencét hozunk létre a hát problémás területén és a meleg olajat gyógynövényekkel is dúsítjuk. A kezelés különösen alkalmas háti fájdalmak, húzódások és súlyosabb gerincbetegségek kiegészítő kezelésére. Az olajos kezelést kiegészíti speciális masszázs, jógaterápia és diéta.

Nasya kezelés (orrnyálkahártya, garat gyógynövényes csepegtetése)

Az ájurvédikus pancakarma kezelések egyik kaphát csökkentő fajtája. Bizonyos előkészítő kezelések után gyógynövényes olajat csöppentünk az orrnyílásba, ami az összes feji nyálkahártyán megindítja a kiválasztást és a salakanyagok távozását. Bár akut légúti tünetek, akut allergia kezelésére nem alkalmas, de ezek krónikus, elhúzódó formáját, csak úgy mint a fej és nyakfájdalmakat, nyaki és feji görcsöket hatékonyan kezelhetjük a nasya segítségével.

Viricena (hashajtás)

Többnyire a pitta túltengés miatti tünetek (fejfájás, magasvérnyomás, vérzések, kardiológiai és nőgyógyászati megbetegedések, struma, bőrbetegségek, cukorbetegség, egyes hasi panaszok) és betegségek képezik a vircena hashajtás javallatát, amit szintén csak orvos rendelhet el. A hashajtás ezesetben nem csupán hashajtó bevételét jelenti, hanem egy alapos előkészítő kezelést az esemény előtt már két nappal kezdődően, gyógynövényes főzetekkel való belső kezelést, jóga és kriya gyakorlatokat, speciális diétát.

Vamana (hánytatás)

A vamana egy hánytató kezelés. Két dolgot kell érteni ezzel kapcsolatban. Egyik, hogy ezt a kezelést ritkán alkalmazzuk, csak azok a személyek kapják, akiknek nincs más lehetőség a kapha állapotuk csökkentésére. Másik, hogy ha mégis alkalmazzuk, a vamana akkor sem olyan kellemetlenség, mint amikor valaki fertőzés, gyomorhurut, reflux betegség vagy más kóros folyamat miatt kap hányingert, esetleg hányást. A vamana egy mesterségesen, természetes eszközökkel (gyógynövényes főzött italok, masszázs kezelések) alapos előkészítés és felkészítés után előidézett hányás, amely ha helyesen végzik, akkor nem okoz megerőltetést és a betegség tüneteinek (pl. asztmás fulladás) gyors csillapítása nyomán az illető szívesen végzi, hiszen tapasztalja, hogy ilyen egyszerű eszközzel mennyire gyorsan hatékony megoldást talál. Természetes lehet, hogy a vamanára sem jelentkezhet senki csak úgy orvosi tanács és javaslat nélkül.

Rakta moksana

A vér lebocsátását jelenti. Csak nagyon ritkán használható súlyos, akár az életet veszélyeztető pitta túltengések alkalmával. A mai időkben a vér lebocsátása már csakis a modern orvosi, intenzív medicinában ismert módszerekkel történik.